torsdag 18 september 2008

Avslut på valpkursen

Då skriver mitt blott 2:a inlägg här på bloggen, men skriver man inte mycket får man skriva bra/mycket!

De senaste dagarna har jag legat i hårt med jobbandet då min egensatta deadline börjar närma sig och jag insåg att det var en hel del kvar att göra.
Det jag gör håller på med är att jag gör om företagets annonshanteringssystem från grunden för att kunna utöka det med fler funktioner än vad vi från början trodde att vi skulle ha. Det kräver en enorm tankeverksamhet och koncentration så jag är helt slut när arbetsdagen är över.
Om man gör om någon bakomliggande så måste det nya vara bakåtkompatibelt med det gamla vilket innebär en del pill och i vissa fall en del inte så önskvärda lösningar.
Men det går bra och kommer att vara igång under nästa vecka, det ska bli skönt att kunna lägga det bakom sig.

Idag var det avslutning på valpkursen och vi fick välja vilka aktiviteter vi ville hålla på med. Jag valde att träna en omgång spårning.
Spårning innebär att jag lämnar Ajax till handledaren, går ut några hundra meter i skogen (så Ajax inte ser var jag går) och lämnar hans favoritleksak där. Sedan går jag en omväg tillbaka för att inte förstöra spåret efter mig själv (min lukt som "ramlat" ner i terrängen).
Ajax kopplas i en lång lina och jag ber honom leta reda på mitt spår, och följa det. Han är så ivrig och tycker det är hur roligt som helst, så när han kommer fram till leksaken vill han bara spåra vidare, leka kan man ju göra när man kommer hem :)
Det gick i alla fall bra, han tappade spåret några gånger men hittade tillbaks till det relativt snabbt.
I tävling i spår går hundföraren 1 km och sedan väntar man i upp till 90 min innan hunden får spåra, det är inte illa att hundarna klarar följa ett spår så långt efter så lång tid.

J och Picachu körde lydnad och agility idag. Picachu var till en början lite skeptisk till de hinder/tunnlar som agilityn innebar, men när han väl tagit sig igenom de en gång gick efterföljade gånger jättebra. Kul!

Sedan var det fika och lite småprat med de andra deltagarna när en av dem kom fram och sade att hon läst det senaste numret av Hundsport som denna månad har rasspecial om just Kooikerhondje. Hon tyckte rasen verkar jättehäftig (som hon uttryckte det)! Kul att fler får upp ögonen för en riktigt trevlig ras!

Efter fikat var det som vanligt lite teori samt lite info om kommande kurser som SBK Linköping anordnar. Man kunde föranmäla sig till en fortsättningskurs som kommer att gå i vår, och därmed få förtur om det skulle bli många anmälningar.

Då säger Mats som är ansvarig instruktör att jag borde hoppa över fortsättningskursen och gå direkt till Lydnad 1 som börjar om 3 veckor eftersom jag och Ajax har så bra kontakt.
Vi var med andra ord bäst på valpkursen! :)
Jag tyckte jag såg några muttrande miner hos någon av de andra deltagarna vilket bara gjorde det ännu roligare när han sa det inför alla.

Så, om 2 veckor är det intagningsprov till Lydnad 1 som gäller. De kraven de har på oss för att gå kursen är att man har bra kontakt (givetvis), att hunden ska kunna vara lös bland andra hundar utan att springa fram till dem samt att hunden ska komma på inkallning.
Jag tror att vi ska kunna lösa de kraven, bara vi får några meters distans till de andra hundarna under provet.

För övrigt tyckte de även att J skulle gå kursen om hon ville, vilket även är ett bra betyg för henne och lille P! Grattis baby!

Detta innebär att vi tänkt helt rätt när vi uppfostrat våra små håriga, att kontakten är det viktigaste under valpperioden. Trix och konster kan man lära dem när de lugnat ner sig och blivit lite äldre.
Klickern har även varit en viktig del i att vi lyckats så bra, ett otroligt bra redskap om det används på rätt sätt.

Imorrn ska vi till Vimmerby och fira J's mamma som fyllt, det ska bli trevligt!

Och så lite bilder!


Liten var han då...


Stor är han nu!


Och uttråkad...


Efter en stunds bus ser man ut såhär...


Vad härligt när husse tog in bilburen så man kan mysa i den inomhus!

Inga kommentarer: