tisdag 18 november 2008

Smaskiga detaljer..

Trodde ni ja! :) Nejdå. Det var ju såklart en anställningsintervju jag skulle på i morse.. Bilden var väl inte helt 100 kanske. Får skylla på att jag var trött. Gäspade ända tills jag klev in genom dörren, men sen höll jag mig! Det gällde ett jobb för vikariepoolen i Norrköping. Jag är nöjd med mig själv under intervjun och jag kände att hon som intervjuade mig blev imponerad av mig. Det är ju ett gott tecken! Men har man bra betyg och är trevlig och dessutom har gjort tjejklassikern (haha!) så kan man väl inte bli annat än impad? :P

Dessvärre blev jag inte lika impad av det hon hade att erbjuda mig. Jag tycker att jag är bättre än så. Jag förtjänar ett jobb där jag åtminstone vet vad som förväntas av mig. Vi får se hur det blir. Jag har sökt samma jobb i Linköping också samt ett par andra vikariat, men det här kommer jag i alla fall att få. Och jag känner att om det nu visar sig vara enda chansen för mig att skaffa mig arbetslivserfarenhet innan vi kommer till Göteborg så måste jag nog ta den chansen.

Det som stör mig är de fruktansvärt dåliga villkor som vikarierna jobbar under. För det första så finns det inga bokningar av gymnasium överhuvudtaget trots att det står med på ansökningssidan. Redan när hon sa det kände jag mig grymt lurad. Om jag vill räkna med några jobb måste jag alltså kunna undervisa på högstadiet. Ok. Fine. Sedan är det ju så att det finns skolor runt om i kommunen och jag som vikarie kan inte påverka vilken skola som bokar mig. Jag måste vara tillgänglig minst 2 dagar i veckan och det är allt jag vet. Sedan bokar skolor mig och då gäller det att kolla så att man ser vem som har bokat mig och när, för det är inte SÄKERT att de ringer och berättar detta. ?!? Sen kan man inte räkna med att få någon som helst information om den klass man ska ha om man ens får veta vilket ämne man ska ha. Helst ska man kunna ta andra ämnen än de man är behörig i också samt vara klasslärare. När jag kommer till skolan får jag kanske ingen hjälp. Lycka till med att hitta rätt klass och ja, sen är det bara att IMPROVISERA. Tack så mycket sa jag... Men herregud! Jag visste att det var illa, men inte trodde jag att det var så. Anledningen till att gymnasier inte bokar är för att de hellre har lärarlösa/inställda lektioner.

Vart är världen påväg? Jag blir ju minst sagt oroad för framtida arbetsvillkor. Hoppas inte alla spottar på färska lärare på det här viset. Men det är väl bara att kavla upp ärmarna, sätta sig i bilen sedan man kollat och insett att man är bokad den här dagen och köra 6 mil till Krokek (ja, det kan bli så) och hålla en lektion (vilken vet man ju aldrig) för en högstadieklass och sedan åka hem för att inse att man är bokad på en lektion i Vikbolandet också.. Kul.

Nejmen jag kanske skulle ta jobbet ändå? :)

Inga kommentarer: